Ce lipsește Orheiului Vechi?

După cum au scris mulți colegi bloggeri, (vineri), sâmbătă și duminică am fost la Orheiul Vechi, unde a avut loc Festivalul Cuptorul Blogosferic, sponsorizat de Moldcell și susținut de Departamentul Instituțiilor Penitenciare, iar gazdă a fost Administrația ”Orheiul Vechi”.

Vineri am plecat mai devreme, pentru a pregăti terenul celor peste 20 bloggeri care trebuiau să vină sâmbătă dimneața, să completeze rândurile celor care deja se aflau la Orheiul Vechi. După anumite pregătiri am reușit să fac o vizită prin Butuceni, localitate aflată în inima Rezervației. Am fost acasă la Domnul Victor Borsevici, ex–ambasador al R. Moldova in China. De fapt casa acestuia este o ”Casă Muzeu”, unde se găsesc mai multe lucruri decât în ”Muzeul Orheiul Vechi”.

Până să ajungem în centrul satului și la Domnul Victor Borsevici, am trecut pe lângă valea râului Răut, pe sub stânci, împreună cu Tudor, Eugen, Iulian, Andrei, Cristina și Valeriu.

Sâmbătă am fost împreună cu Tudor Darie (Consilier al Primului-ministru), Victor Guzun (Ambasador în Estonia), Alex Bordian (Operator Privesc.eu), Maxim Grosu (Programist, dintr-un sat cu mine), Valentina Șcerbani (Prezentatoare de știri la Radio Noroc), Olesea Cember (AIESEC Chișinău) şi alţii, sus pe deal, pe lângă Biserică, în vârful stâncilor. Am observat că Orheiului Vechi îi lipseşte atitudinea, dar şi acţiunile din partea Guvernului. Zona este plină de pericole. Chiar duminică dimineaţa o persoană necunoscută a căzut de la înălţime. Deasemenea, am constatat că pe întreg tronsonul nu sunt coşuri de gunoi. La poalele dealului am cumpărat câteva înghețate și nu aveam unde arunca ambalajul. Am fost puși în situația să-l punem în buzunar și l-am aruncat când am revenit în tabără.

Nici în sat nu există coşuri de gunoi. Poate unii vor spune că nu este nevoie, dar eu îi voi contrazice: sunt mulți turiști care vizitează satul (nu doar Butuceni) și cu siguranță au nevoie să arunce undeva gunoiul.

Dar să revenim la zona de stâncă. Aici nu este delimitată zona de acces, zonele prericuloase, sau porțiunile de stâncă care riscă să plece la vale, fapt ce pune în pericol viaţa turiştilor. Pe vârful stâncilor se joacă copii, aleargă cine vrea, iar aceştia nu au nici o asigurare. Responsabilitatea este a administrației Orheiul Vechi, dar nu cred că aceștia pot asigura și marca limitele maxime și minime cu funii din paie, cu 0 lei în portofel.

La poalele dealului lipsesc magazinele bine amenajate, fie chiar și de sezon. Lipsesc vânzătorii bine îmbrăcați, curați, care să vorbească frumos și să nu spună prețul din cap, în dependență de culoarea ochilor cumpărătorului. S-ar cuveni probabil și un hotel. De fapt e o zonă unde chiar trebuie să dormi cu nasul în iarbă verde, sau printre fructe, cum am dormit și noi.

Chiar lângă tabăra noastră a venit un grup de vreo 40 de persoane, dintr-o țară străină. Urmărind împreună cu Alex Bordian, activitatea noilor sosiţi, am identificat următoarele probleme: oaspeții străini (chiar și cei care dorm în corturi) nu au acces la apă potabilă, WC public bine amenajat (fie și cu plată), scaune, mese. Cel mai grav este că ei nu se pot alimenta la pensiunea din vale deoarece acolo se prepară doar la comandă (evenimente), iar dacă ești un turist venit cu cortul care de acasă te-ai consultat cu harta și ai văzut că este o pensiune și vei mânca acolo, atunci te-ai înșelat amarnic. Când te vei duce să cumperi o sticlă cu apă vei fi întâmpinat de vânzători obraznici, fără respect și care nu sunosc nici măcar o limbă străină. Chiar am fost martor când un străin a venit și a întrebat cât costă un suc, iar vânzătoarea i-a spus vulgar: ”Hai mai răpidi, ce vrei? Că nu am când!”. Mă îndoiesc că acela a înțeles ceva, dar a avut noroc de cienva care i-a dat o mână de ajutor, altfel murea de sete că nu știe cum să spună 6 lei în română.

La Orheiul Vechi lipsesc multe, mai multe decât am văzut noi şi marea lor majoritate se trag de pe urma indiferenței Guvernului, care nu prețuiește cel mai frumos loc din Moldova, unde vin turiști străini.

Nu ar strica şi o taxă de intrare în zona Orheiului Vechi. Aceasta ar fi o soluţie pentru a aduna bani pentru securizarea unor porțiuni și salvarea vieților omenești.